Olej silnikowy to bezapelacyjnie najważniejszy płyn eksploatacyjny, od którego zależy długi i szczęśliwy żywot każdego silnika. Dlatego większość kierowców przykłada ogromną wagę, do tego, jaki środek smarny odpowiada za ochronę podzespołów serca każdego auta (poza elektrykami). Coraz częściej otrzymujemy pytania o oleje PAO. Z racji wielu niedomówień, wyjaśniamy, czym są oleje PAO i co trzeba o nich wiedzieć.
Oleje PAO. Wprowadzamy w temat
Silniki coraz bardziej delikatne, oleje do nich coraz bardziej zaawansowane. Z racji, że wielu z naszych czytelników to często osoby poszukujące wiedzy. Jako pasjonaci motoryzacji czujemy się wręcz zobowiązani do dostarczania wiedzy naszym Klientom. Dlatego też powstał ten blog. Wróćmy jednak do tematu. Pozwolicie, że zaczniemy od wyjaśniania podstaw.
Czym jest olej silnikowy?
Olej silnikowy jest nie tylko smarem, ale również kluczowym składnikiem zapewniającym prawidłowe funkcjonowanie i ochronę każdego silnika.
Jego głównym zadaniem jest redukowanie tarcia pomiędzy ruchomymi częściami, ochrona przed korozją oraz odprowadzanie ciepła. Składa się on z bazy olejowej, która stanowi od 80 do 90% całości, i jest podstawą jego właściwości, w tym stabilności termicznej oraz zdolności do tworzenia skutecznego filmu olejowego.
Wyjaśnijmy przy tym, czym jest film olejowy.
Film olejowy to niezwykle cienka warstwa oleju, która odgrywa fundamentalną rolę w zachowaniu zdrowia i wydajności silnika. Jego podstawową funkcją jest redukcja tarcia pomiędzy ruchomymi częściami silnika, takimi jak tłoki, wały korbowe i łożyska.
Film olejowy można wyobrazić sobie jako mikroskopijną barierę ochronną. Gdy silnik jest w ruchu, olej jest rozprowadzany pod ciśnieniem do strategicznych punktów, tworząc ten kluczowy film.
Działa on jak poduszka powietrzna, absorbując wstrząsy i zabezpieczając metalowe powierzchnie przed bezpośrednim kontaktem i wynikającym z tego zużyciem. To właśnie film olejowy sprawia, że ruchome części silnika mogą działać płynnie i efektywnie, bez niepotrzebnego zużycia.
Wróćmy jednak do baz olejowych, bo to one mają decydujący wpływ na jakość oleju.
Różnorodność dostępnych olejów silnikowych może być przytłaczająca. Kluczowym elementem, który różnicuje te produkty, jest wspomniana już ich baza olejowa. Poznajmy główne rodzaje baz olejowych i ich unikalne cechy.
Bazy olejowe. Poznaj wszystkie V grup
1. Oleje mineralne (konwencjonalne)
Oleje mineralne, znane również jako konwencjonalne, są najbardziej podstawowym rodzajem olejów silnikowych. Pozyskiwane są przez destylację i rafinację ropy naftowej. Ich główną zaletą jest uniwersalność i przystępna cena. Idealnie sprawdzają się w starszych modelach samochodów oraz w mniej wymagających aplikacjach.
2. Oleje półsyntetyczne
Stanowiące kompromis między olejami mineralnymi a syntetycznymi. Oleje półsyntetyczne łączą w sobie lepsze właściwości smarne i odporność na ekstremalne temperatury. Są preferowanym wyborem dla kierowców poszukujących zrównoważonej ochrony silnika w umiarkowanych cenach.
3. Oleje syntetyczne
Są one wynikiem zaawansowanych procesów chemicznych, dzięki czemu oferują najwyższą ochronę i wydajność. Oleje syntetyczne są odporne na wysokie temperatury i dłużej zachowują swoje właściwości smarne. Są idealne dla nowoczesnych, wysokowydajnych silników oraz dla osób, które oczekują maksymalnej ochrony i wydłużenia żywotności silnika.
4. Bazy hydrokrakingowe (HC)
Oleje HC, znane też jako syntetyczne oleje Grupy III, są bardziej zaawansowaną wersją olejów mineralnych. Proces hydrokrakingu zapewnia lepszą stabilność termiczną i czystość oleju, co przekłada się na lepszą ochronę silnika i dłuższe interwały wymiany oleju.5. Estrowe (Grupa V)
To oleje syntetyczne o najwyższej wydajności, używane głównie w specjalistycznych zastosowaniach jak lotnictwo czy wyścigi. Charakteryzują się wyjątkowymi właściwościami smarnymi i są w stanie wytrzymać najbardziej ekstremalne warunki pracy.
Warto dodać, że kwestię tego, co jest “syntetykiem” a co nim nie jest, komplikują regulacje prawne odnośnie składu olejów silnikowych. A właściwie to brak takich twardych międzynarodowych regulacji. Przepisy wewnętrzne na ten temat mają tak naprawdę tylko dwie motoryzacyjne potęgi — Niemcy i Japonia. Stąd dość często oznaczenia na opakowaniach tych samych produktów na rynek polski czy niemiecki różnią się od siebie.
No dobra. Ale jak jest z tym słynnym PAO? I o co w tym w tym wszystkim chodzi.
Oleje PAO. A co to takiego?
Coraz częściej obserwujemy internetowe dyskusje, których tematem są polialfaolefiny (PAO), czyli syntetyczne oleje bazowe najwyższej klasy. PAO są wynikiem zaawansowanych procesów chemicznych, co sprawia, że oferują lepszą stabilność termiczną i niskotemperaturową płynność.
Dzięki swoim właściwościom, oleje z “domieszką” PAO zapewniają dobrą ochronę silnika, redukując tarcie i zużycie części, a także pozwalają na dłuższe interwały między wymianami oleju.
Pamiętajcie jednak, że na świecie nie ma takiego czegoś jak olej 100% PAO. Dzieje się tak dlatego, że bazy syntetyczne potrzebują dodatków z grupy III, aby dobrze się rozpuścić.
Dlatego większość rynku olejowego opiera się na bazach z grup I-III. W składzie popularnych marek olejów syntetycznych, takich jak Castrol, Elf, Mobil, Motul, Orlen, czy Shell, dominują bazy z grupy III.
Bazy PAO są zazwyczaj jedynie dodatkiem do olejów z tej III grupy. Zazwyczaj ich udział w oleju wynosi od 15 do 25%.
Te oleje spełniają normy jakościowe i są bardzo dobre w ochronie silnika.
Czy warto inwestować w oleje z bazami PAO?
Przy wyborze środków smarnych do silnika, warto brać pod uwagę oleje zawierające bazy PAO. Takie środki smarne oferują szereg korzyści, w tym zwiększoną stabilność lepkości nawet w wysokich temperaturach,
Oprócz tego, charakteryzują się niższą temperaturą krzepnięcia, większą płynnością w niskich temperaturach oraz lepszą odpornością na degradację.
Ważne jest, aby skupić się na renomie producenta oraz kluczowych parametrach, takich jak indeks lepkości i lepkość niskotemperaturowa. Choć oleje z dodatkiem baz PAO są droższe od olejów HC (hydrokrakowanych), inwestycja w oleje z bazą PAO przyniesie długoterminowe korzyści, takie jak mniejsze zużycie paliwa, zmniejszone tarcie. A te z kolei prowadzi do wolniejszego zużycia silnika i wydłużenia jego żywotności.
A przecież o to nam wszystkim chodzi 🙂
- CASTROL Edge Professional Longlife LL III 5W30 1L - syntetyczny olej silnikowy
CASTROL Edge Professional Longlife LL III 5W30 1L - syntetyczny olej silnikowy
46,90 złZobacz produkt - CASTROL Edge Professional Longlife LL III 5W30 III 5w30 4L - syntetyczny olej silnikowy
CASTROL Edge Professional Longlife LL III 5W30 III 5w30 4L - syntetyczny olej silnikowy
176,90 złZobacz produkt - MAZDA Original Oil Supra DPF 5W30 1L - oryginalny olej silnikowy OEM
MAZDA Original Oil Supra DPF 5W30 1L - oryginalny olej silnikowy OEM
39,90 złZobacz produkt - MAZDA Original Oil Supra DPF 5W30 5L - oryginalny olej silnikowy OEM
MAZDA Original Oil Supra DPF 5W30 5L - oryginalny olej silnikowy OEM
179,90 złZobacz produkt - CASTROL Edge Titanium 5w40 C3 1L - syntetyczny olej silnikowy
CASTROL Edge Titanium 5w40 C3 1L - syntetyczny olej silnikowy
44,99 złZobacz produkt - CASTROL Edge Titanium 5w40 C3 4L - syntetyczny olej silnikowy
CASTROL Edge Titanium 5w40 C3 4L - syntetyczny olej silnikowy
146,90 złZobacz produkt - CASTROL Edge Titanium Turbo Diesel 5w40 1L - syntetyczny olej silnikowy
CASTROL Edge Titanium Turbo Diesel 5w40 1L - syntetyczny olej silnikowy
39,90 złZobacz produkt - CASTROL Edge Titanium Turbo Diesel 5w40 4L - syntetyczny olej silnikowy
CASTROL Edge Titanium Turbo Diesel 5w40 4L - syntetyczny olej silnikowy
144,90 złZobacz produkt - CASTROL Edge Titanium Turbo Diesel 5w40 5L - syntetyczny olej silnikowy
CASTROL Edge Titanium Turbo Diesel 5w40 5L - syntetyczny olej silnikowy
178,90 złZobacz produkt - VALVOLINE VR1 Racing 5w50 1L - syntetyczny olej silnikowy
VALVOLINE VR1 Racing 5w50 1L - syntetyczny olej silnikowy
38,90 złZobacz produkt - VALVOLINE VR1 Racing 5w50 4L - syntetyczny olej silnikowy
VALVOLINE VR1 Racing 5w50 4L - syntetyczny olej silnikowy
132,90 złZobacz produkt - MILLERS OILS XF Premium 5w50 1L - olej silnikowy
MILLERS OILS XF Premium 5w50 1L - olej silnikowy
49,90 złZobacz produkt - MILLERS OILS XF Premium 5w50 5L - olej silnikowy
MILLERS OILS XF Premium 5w50 5L - olej silnikowy
214,90 złZobacz produkt - AMSOIL Signature Series 5w50 946ml AMR - syntetyczny olej silnikowy
AMSOIL Signature Series 5w50 946ml AMR - syntetyczny olej silnikowy
59,90 złZobacz produkt
Related Posts
Stay up-to-date with the latest information.