Nie wiesz, jaki olej silnikowy do motocykla wybrać? Nie wiesz czym 10W40 różni się od 10W50? Zastanawiasz się, gdzie szukać podpowiedzi? Rozwiejemy Twoje wątpliwości i podpowiemy, czym się kierować przy podjęciu decyzji!
Jaki olej silnikowy do motocykla będzie najlepszy?
Sezon trwa w najlepsze (chociaż w np. w przypadku enduro nigdy się nie kończy), pogoda sprzyja, a na horyzoncie majaczy sezon urlopowy. Wiosna i lato to czas, w którym na polskich (i nie tylko) drogach roi się od motocykli.
O ile starzy wyjadacze znają swoje maszyny na wylot, o tyle młodzi adepci dopiero uczą się swoich motocykli — zarówno w kwestii techniki jazdy, jak i eksploatacji.
Motocykl to nie samochód — jego konstrukcja i przeznaczenie są zupełnie inne. Oba pojazdy łączy jednak temat znany kierowcom od zarania dziejów motoryzacji — wymiana oleju.
Pamiętajcie, że oleje motocyklowe to inne produkty aniżeli te samochodowe! Do silnika motocyklowego nie lejemy olejów samochodowych!
Wynika to z tego, że w większości motocykli z silnikami czterosuwowymi występuje z wspólnym obiegiem oleju. Oznacza to, że jeden środek smaruje silnik, skrzynię biegów i sprzęgło. Pod pojęciem “smaruje” kryją się też jego inne zadania — czyści, uszczelnia i chłodzi, a do tego zapewnia film olejowy (film olejowy stanowi cienką warstwę środka smarnego przylegająca do współpracujących ze sobą elementów jednostki napędowej. Zapobiega przy tym tarciu i zużywaniu się poszczególnych podzespołów).
Piękno motocykli polega na tym, że ich konstruktorzy z jednego litra pojemności wyciągają o wiele więcej mocy niż inżynierowie projektujący jednostki samochodowe.
W autach wygląda to inaczej, więc dedykuje im się inne produkty.
Wybierając olej do silnika motocyklowego, w pierwszej kolejności sięgnij do… instrukcji obsługi lub książki serwisowej. Każdy producent zamieszcza w niej informacje na temat dedykowanych środków smarnych. I zazwyczaj są to informacje bardzo precyzyjne, podające takie parametry, jak np.: lepkość czy klasa jakości API lub JASO. Są to międzynarodowe i ujednolicone przez producentów standardy.
Jeśli zatem zastanawiasz się, jaki olej do motoru zalać tym razem, to w pierwszej kolejności kieruj się tym, co powiedzieli jego twórcy. W końcu silniki były konstruowane i testowane przy założeniu, że użytkownicy będą stosowali się do zaleceń konstruktorów.
Tak samo jest z motocyklowym filtrem oleju, chociaż w tym przypadku raczej trudno się pomylić — zazwyczaj konstrukcja uniemożliwia zastosowanie innego aniżeli ten dedykowany przez producenta.
Lepiej jest z dystansem podchodzić do tego, co niektórzy wypisują na forach czy grupach dyskusyjnych. Temat oleju do silnika motocyklowego niemal zawsze dzieli i wzbudza wiele kontrowersji ?
Nie masz książki serwisowej ani instrukcji obsługi? Obejrzyj dokładnie swoją maszynę. Być może na jednej z naklejek widnieje sugerowana specyfikacja środka smarnego.
Jaki olej silnikowy do motocykla — normy i klasyfikacje
Kraj Kwitnącej Wiśni ma wiele do powiedzenia pod względem motocykli, więc na początek wyjaśnimy, czym jest specyfikacja JASO (z ang. Japanese Automotive Standards Organisation).
Tyczy się ona głównie motocykli z silnikami czterosuwowymi, dla których określa parametry współczynnika tarcia statycznego.
Czym jest tarcie statyczne? Pojawia się tam, gdzie mają poruszać się względem siebie dwa stykające się podzespoły. To dość istotne, gdyż niektórzy mylą tarcie statyczne z dynamicznym. Drugie występuje, gdy stykające się części są już w ruchu.
Produkty sklasyfikowane jako JASO MA, MA1, MA2 są przeznaczone do smarowania mokrego sprzęgła, jednak występują między nimi różnice.
MA-1 – dedykuje się mało wysilonym jednostkom z jednym obiegiem oleju i mokrym sprzęgłem.
MA-2 to z kolei produkty do bardzo wyżyłowanych silników. Również takich z jednym obiegiem oleju i mokrym sprzęgłem.
Jakość oleju — API
Amerykanie również mają co nieco do powiedzenia w tematach motocykli. Można stwierdzić, że nawet całkiem sporo. American Petroleum Institute (czyli w skrócie API) to specyfikacja określająca jakość środka smarnego.
Po “API” zawsze powinna pojawić się litera oznaczająca przeznaczenie oleju:
API – S = jednostki benzynowe
API – C = diesel
API – T = silniki dwusuwowe
Najwyższą klasę jakościową stanowi obecnie API-SN.
A teraz ważna rada! Jeśli w książce serwisowej widnieje specyfikacja API-SH to możecie sięgać po wszystkie środki smarne “ wzwyż”, jak, np. ,API-SJ, API-SL itd.
Lepkość oleju — SAE
Czas rozszyfrować kolejny skrót, jakim jest SAE (ang. Society of Automotive Engineers – Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacji). SAE kategoryzuje środki smarne ze względu na lepkość.
SAE dzielimy na trzy kategorię: letnią (np. SAE 40); zimową (np. SAE 15W); wielosezonową (np. 10W40).
Przykładowe symbole zimowych klas lepkości wg SAE to: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W
Im niższa liczba przed literą “W”, tym dany olej lepiej zachowa swoje właściwości smarne nawet w niższych temperaturach otoczenia.
Skoro jest klasyfikacja zimowa, musi też być i letnia. Oleje SAE na lato mają zazwyczaj mają oznaczenia: 20, 30, 40, 50, 60.
Im wyżej szybuje w górę liczba w kodzie produktu, tym lepiej środek smarny radzi sobie w wyższych temperaturach otoczenia.
Posłużymy się przykładem, który lepiej zobrazuje sytuację:
10W-40 : -10°C do +40°C
10W-50 : -10°C do +50°C
20W-40 : 0°C do +40°C
20W-50 : 0°C do +50°C
Mając tę wiedzę, koniecznie sprawdź, co zawiera książka serwisowa Twojego motocykla i na jej podstawie dobierz kompatybilny produkt.
Jaki olej do motoru?
Tutaj zdania większości ekspertów skłaniają się ku temu, aby wiarę możliwości wybierać oleje syntetyczne. Można je stosować nawet w starszych konstrukcjach. Oczywiście z racji jakości ich cena jest wyższa. Nie oznacza to, że oleje mineralne lub półsyntetyczne będą złym wyborem. Jeśli producent na to pozwala, można je śmiało stosować.
Pełen syntetyk najlepiej ochroni silnik motocykla, a do tego: zapewnia trwalszy film olejowy, posiada zmniejszoną tendencję do wytrącania się osadów czy tworzenia się szlamu olejowego, zapewnia płynność nawet przy ekstremalnie niskich temperaturach oraz zapewnia stabilność lepkości w rozległym zakresie temperatur.
Jak często wymieniać olej w motocyklu?
Olej w motocyklu należy wymieniać co najmniej raz do roku, Oczywiście, jeśli kręcisz niebotyczne przebiegi lub Twoja maszyna pracuje w ekstremalnych warunkach, możesz wymieniać go częściej.
Jak już wspominaliśmy, przy wymianie nie zapomnij o filtrze oleju. Ten również należy wymieniać podczas serwisu olejowego.
Konserwacja motocykla
Na koniec tylko dodamy, że silnik to nie jedyny element motocykla, który wymaga troski. Smarowanie łańcucha motocyklowego to kolejna kwestia wymagająca uwagi. Ten zabieg każdy motocyklista powinien potrafić wykonać samodzielnie, a do tego mieć dedykowane środki i preparaty do czyszczenia łańcucha. Najlepszym preparatem do smarowania łańcucha motocyklowego są mokre smary PTFE w sprayu.
Pamiętaj, że zadbany motocykl odwdzięczy się świetnymi osiągami i niesamowitymi wrażeniami z jazdy!
Related Posts
Stay up-to-date with the latest information.