Wyszukiwarka oleju – kliknij w logo marki i dobierz olej
Dlaczego olej silnikowy jest tak istotny?
Funkcją oleju jest smarowanie. Oznacza to, że tworzy on ochronną warstwę na komponentach, na które oddziałuje. Dzięki odpowiednim właściwościom nie zaburza pracy silnika, ale niweluje negatywne skutki jego intensywnej pracy poprzez redukcję tarcia. Dzięki temu napęd może pracować wydajniej i bezpieczniej. Odpowiedni dobór i stosowanie oleju wpływa również w dużym stopniu na trwałość najbardziej narażonych na uszkodzenie elementów silnika. Dlatego świecąca się na desce rozdzielczej lampka ostrzegająca o niskim poziomie oleju to poważny powód do niepokoju i konieczność podjęcia natychmiastowych działań.
Na jakie parametry olejów silnikowych zwracać uwagę?
Należy pamiętać, że konstrukcja każdego napędu jest inna, przez co olej do jej smarowania należy wybierać nader rozważnie. Poszczególne oleje silnikowe samochodowe różnią się przede wszystkim parametrem lepkości określany kombinacją cyfr rozdzielonych literą W.
- Pierwsza liczba oznacza przydatność oleju w niskich temperaturach, druga (po literze W) – w wysokich. Im niższa wartość pierwszej, tym środek lepiej spisuje się zimą. Np. oznaczenie 0W oznacza, że silnik można odpalić nawet przy temperaturze wynoszącej -35°C, 5W to poprawna praca w -30 stopniach, 10W w -20 itd.
- Druga liczba określa gęstość, a więc grubość filmu olejowego w wysokich temperaturach. Im wyższa wartość, tym jest ona większa, co przekłada się na lepsze zabezpieczenie komponentów silnika, gdy jest rozgrzany.
Przy wyborze oleju trzeba również zwrócić uwagę na klasyfikację jakościową dokonywaną według standardów API, ACEA lub własnych norm producenta silnika.
W przypadku klasyfikacji API na oleju widnieje dwuliterowe oznaczenie. Pierwsza litera określa przeznaczenie produktu – do silników benzynowych (S) lub Diesla (C), druga zaś jego jakość. W przypadku olejów do jednostek benzynowych skala obejmuje litery od A do N, w dieslach od A do J. Im dalsza litera alfabetu widnieje na drugiej pozycji oznaczenia, tym olej ma wyższą jakość.
Norma ACEA jest bardziej precyzyjna. Określa ona parametry olejów dla silników benzynowych (A1-A5), diesli (B1-B5) oraz samochodów osobowych z silnikami benzynowymi lub wysokoprężnymi z dodatkowym systemem oczyszczania spalin (C1-C5) i samochodów ciężarowych z silnikami wysokoprężnymi (E1-E5). Najczęściej spotykanymi olejami są te mające kategorie łączone – np. A3/B3/B4.
Jak wybierać olej?
Aby dobrać odpowiedni olej, należy przede wszystkim wziąć pod uwagę zalecenia producenta samochodu (silnika). Warto pamiętać, że oznaczenia klas jakościowych informują o tym, który produkt jest nowszej generacji. Są one dopasowane do potrzeb najnowocześniejszych jednostek napędowych, jednak do starszych pojazdów trzeba wybierać oleje o niższych klasach, co wcale nie oznacza, że będą one „gorsze”. Warto brać pod uwagę również kategorię oleju. Syntetyczne mają najlepsze parametry, jednak do silników o dużych przebiegach można też stosować tańsze produkty półsyntetyczne. Oleje mineralne obecnie stosuje się rzadko, tylko w najstarszych napędach.
Warto pamiętać, że nie tylko samochody wymagają stosowania smarowania silnika. Na rynku znajdują się też specjalistyczne oleje motocyklowe przystosowane do wymagań innego rodzaju napędu i warunków, w jakich pracują motocykle. Szeroki jest również wybór olejów przemysłowych i rolniczych przeznaczonych do maszyn. Odpowiedniego smarowania wymagają też inne pojazdy silnikowe – np. rekreacyjne (quady, gokarty, rowery elektryczne) oraz łodzie motorowe. Każdy z produktów o konkretnym przeznaczeniu ma inne parametry, które decydują o tym, że właściwie wypełnia swoje zadanie. Przy wyborze smarowania do każdego silnika kieruj się więc jego potrzebami oraz zaleceniami producenta.
Related Posts
Stay up-to-date with the latest information.