Dobranie oleju do samochodu jest przedmiotem gorących dyskusji. Fora płoną od dyskusji różnego typu ekspertów, a pozostali kierowcy drapią się po głowie i zastanawiają, co wybrać? Przychodzimy z pomocą i pomagamy zrozumieć, jak dobrać olej i co znaczą poszczególne ciągi znaków.
Dobranie oleju do samochodu i odpowiedniego filtra jest tematem, który poruszamy w rozmowach z Klientami praktycznie każdego dnia. Tyczy się to zarówno zakupów stacjonarnie w oddziałach przy Hetmańskiej 70 i Rycerskiej 1, jak i zamówień internetowych.
Trudno się temu dziwić. Poza szerokim wachlarzem producentów kierowcom sprawy nie ułatwia rozbudowana klasyfikacja SAE. Zatem zacznijmy od podstaw.
Dobranie oleju do samochodu — klasa lepkościowa SAE
Skrót SAE pochodzi od „Society of Automotive Engineers” (Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych).
Ta amerykańska organizacja ustala międzynarodowe standardy dla różnych aspektów motoryzacji. Klasy olejów silnikowych również.
Klasy lepkościowe SAE określają, jak olej silnikowy zachowa się w różnych temperaturach. Tłumacząc najprościej, jak się da — nam, jak „gęsty” lub „rzadki” jest olej w określonych warunkach.
Znaczenie klas lepkościowych SAE
Klasa lepkościowa SAE dla olejów silnikowych składa się zazwyczaj z dwóch liczb. Oddziela je litera “W”, od angielskiego słowa „Winter” (zima).
Przykładowe oznaczenia SAE: 5W-30, SAE 10W-40 czy SAE 20W-50.
Cyfra przed „W” mówi o lepkości oleju w niskich temperaturach. Im niższa jej wartość, tym lepsza lepkość oleju w chłodne dni.
Olej z niską cyfrą przed W oznacza, że środek smarny będzie łatwiej przepływać. Jest to szczególnie ważne podczas zimowych rozruchów silnika, gdy olej musi szybko dotrzeć do każdego zakamarku silnika, aby spełnić swoją funkcję.
Kolejna liczba po „W” określa lepkość oleju w wysokich temperaturach. Mówiąc prościej — określa, jak olej zachowa się w silniku podczas normalnej lub intensywnej eksploatacji.
Im wyższa wartość tej liczby, tym gęstszy jest olej w wysokiej temperaturze. A to zapewnia lepsze smarowanie i ochronę silnika.
Dobranie oleju do samochodu — klasa lepkości vs rzeczywistość
Wybór klasy lepkościowej oleju zależy od wielu czynników. Najważniejsze to, model i wiek samochodu. Ważny jest również styl jazdy, a nawet warunki klimatyczne, w jakich pojazd pracuje lub jeździ. Inny olej sprawdzi się na pustyni, inny w arktyce (chociaż to akurat skrajne porównanie).
Inny olej zalewa się do quada, inny do rodzinnego kombi, którym jeździmy na co dzień. Wynika to z tego, że oleje do quadów muszą być formułowane tak, aby zapewnić ochronę silnika nawet w tych trudnych warunkach. Często wiążę się to z tym, że mają one wyższą lepkość i lepsze właściwości przeciwścierne.
Do tego samego modelu auta co innego zaleją kierowcy żyjący na co dzień na Sycylii, a co innego mieszkańcy Alaski.
Sycylia jest znana z gorącego, śródziemnomorskiego klimatu, z temperaturami latem często przekraczającymi 30°C. W takich warunkach zaleca się oleje o wyższej lepkości (np. SAE 10W-40, 15W-40, lub nawet 20W-50), ponieważ zapewniają stabilne smarowanie nawet w najgorętsze dni.
Z drugiej strony, Alaska ma zimny klimat subarktyczny, z długą, surową zimą i temperaturami spadającymi poniżej -30°C. W takich warunkach, oleje o niskiej lepkości zimowej (np. SAE 0W-20 lub 5W-30) to lepszy wybór, ponieważ są bardziej płynne w niskich temperaturach, co pozwala na szybkie smarowanie silnika po starcie.
Na ogół producenci pojazdów zawsze zawierają w instrukcji zalecenia dotyczące odpowiedniej klasy lepkościowej dla danego modelu samochodu.
Jeśli nie jesteś tunerem, który wprowadził do silnika poważne modyfikacje, zawsze przestrzegaj tych wytycznych. Tym sposobem zapewnić najdłuższą żywotność i najwyższą wydajność silnika.
Jak sprawdzić, jaki olej zalać do auta
Dobra, przebrnęliśmy już przez kwestie lepkości, teraz czas przejść od teorii do praktyki.
Najpopularniejsze sposoby na dobranie oleju to:
– sprawdzenie instrukcji obsługi;
– zapytanie doświadczonego sprzedawcy;
– telefon ASO;
– poszukanie informacji na grupach tematycznych.
Sprawdzenie instrukcji to najszybsza i najbardziej bezpieczna forma. Nawet jeśli nie masz instrukcji (bo jesteś kolejnym właścicielem, a Twój poprzednik zapomniał ją przekazać), bez problemu znajdziesz ją w internecie. Wystarczy wpisać w Googlach kombinację „nazwa auta” plus słowo „instrukcja obsługi”. Zazwyczaj auta mają kilka wersji silnikowych, więc upewnij się, że sprawdzasz wytyczne dla swojego samochodu.
W dobrych sklepach sprzedawcy dysponują odpowiednimi katalogami i bez problemu doradzą Ci, środek smarny o odpowiedniej klasie lepkości. Oczywiście udzielenie im informacji na zasadzie: „Mam Volkswagena Golfa, poproszę olej do silnika i filtr” nie wystarczy. Przed wycieczką na zakupy dobrze upewnić się, co do wersji silnika i rocznika. Najbezpieczniej jednak podać sprzedawcy VIN.
Dobranie oleju do samochodu – sprawdź po numerze VIN
Ten numer identyfikacyjny pojazdu (Vehicle Identification Number), to unikalny kod alfanumeryczny składający się z 17 znaków, który jest przypisywany do każdego pojazdu przez producenta. Niewiele mówiący zwykłym użytkownikom ciąg znaków zawiera bardzo dużo informacji na temat pojazdu. O typie silnika — a co za tym idzie — również dedykowanym oleju też sporo powie.
Jeśli akurat nie masz ze sobą dowodu rejestracyjnego, to zazwyczaj kod VIN znajdziesz na tabliczce znamionowej wewnątrz pojazdu, na krawędzi drzwi kierowcy, na tabliczce przyczepionej do ramy pojazdu lub na desce rozdzielczej przy przedniej szybie.
Jednym z rozwiązań jest też zapytanie o rodzaj oleju w ASO. Rzetelny serwisant na podstawie posiadanych danych od producenta i własnych doświadczeń powinien doradzić najlepsze rozwiązanie.
Ostatni przypadek to grupy tematyczne w mediach społecznościowych. Temat oleju często polaryzuje kierowców w dyskusjach, ale są sytuacje, kiedy warto zasięgnąć rady. Tyczy się to na przykład sytuacji, kiedy mamy auto z USA, a dany silnik nie występuje w Europie. Wówczas dobrze poczytać o doświadczeniach innych na ten temat. Oczywiście zalecamy podejście z dystansem, bo znajdziecie tam opinię kierowców, a nie ekspertów czy mechaników.
Grupy dyskusyjne to też dobre miejsce dla tych, którzy znacząco zmodyfikowali swój pojazd i chcą się wymienić doświadczeniami z innymi. Jeśli jednak nie modyfikujesz swojego auta i chcesz po prostu wymienić w nim olej, to skorzystaj z wcześniejszych rad.
I pamiętaj — regularny serwis olejowy, to podstawa! Wymieniaj go regularnie i nie oszczędzaj na produktach. W końcu silnik to serce samochodu!
Przeczytaj też: Jaki olej silnikowy do motocykla wybrać?
- CASTROL Edge Professional Longlife LL III 5W30 1L - syntetyczny olej silnikowy
CASTROL Edge Professional Longlife LL III 5W30 1L - syntetyczny olej silnikowy
46,90 złZobacz produkt - CASTROL Edge Professional Longlife LL III 5W30 III 5w30 4L - syntetyczny olej silnikowy
CASTROL Edge Professional Longlife LL III 5W30 III 5w30 4L - syntetyczny olej silnikowy
176,90 złZobacz produkt - MAZDA Original Oil Supra DPF 5W30 1L - oryginalny olej silnikowy OEM
MAZDA Original Oil Supra DPF 5W30 1L - oryginalny olej silnikowy OEM
39,90 złZobacz produkt - MAZDA Original Oil Supra DPF 5W30 5L - oryginalny olej silnikowy OEM
MAZDA Original Oil Supra DPF 5W30 5L - oryginalny olej silnikowy OEM
179,90 złZobacz produkt - CASTROL Edge Titanium 5w40 C3 1L - syntetyczny olej silnikowy
CASTROL Edge Titanium 5w40 C3 1L - syntetyczny olej silnikowy
44,99 złZobacz produkt - CASTROL Edge Titanium 5w40 C3 4L - syntetyczny olej silnikowy
CASTROL Edge Titanium 5w40 C3 4L - syntetyczny olej silnikowy
146,90 złZobacz produkt - CASTROL Edge Titanium Turbo Diesel 5w40 1L - syntetyczny olej silnikowy
CASTROL Edge Titanium Turbo Diesel 5w40 1L - syntetyczny olej silnikowy
39,90 złZobacz produkt - CASTROL Edge Titanium Turbo Diesel 5w40 4L - syntetyczny olej silnikowy
CASTROL Edge Titanium Turbo Diesel 5w40 4L - syntetyczny olej silnikowy
144,90 złZobacz produkt - CASTROL Edge Titanium Turbo Diesel 5w40 5L - syntetyczny olej silnikowy
CASTROL Edge Titanium Turbo Diesel 5w40 5L - syntetyczny olej silnikowy
178,90 złZobacz produkt
Related Posts
Stay up-to-date with the latest information.