Zastanawiasz się, po co stosować płukankę do silnika? Nie dziwi nas to. Płukanie silnika jest tematem przez wielu kierowców traktowanym po macoszemu. W dodatku wokół płukanek i samego zabiegu powstało wiele mitów. Dlatego jak zawsze, wjeżdżamy z garścią informacji.
Po co stosować płukankę do silnika? Zacznijmy od początku
Płukanie silnika – to termin, który dla wielu może brzmieć obco. Dla pasjonatów motoryzacji i mechaników stanowi ważny etap dbałości o kondycję samochodu.
Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego olej w Waszym silniku zmienia kolor? Czy zdajecie sobie sprawę z tego, że z każdym przejechanym kilometrem wewnątrz układu silnikowego gromadzą się zanieczyszczenia? Płukanie silnika jest odpowiedzią na te pytania i znacznie więcej.
Płukanie silnika to specjalistyczny proces z użyciem tzw. płukanki silnika – specjalnego preparatu. Jego głównym celem jest usunięcie nagromadzonych osadów, które pochodzą głównie od zużywającego się oleju silnikowego, ale także od innych czynników. Te czynniki to: zanieczyszczenia z powietrza, resztki spalania czy drobinki metalu powstające wskutek naturalnego zużycia elementów silnika.
Te zanieczyszczenia mogą prowadzić do przedwczesnego zużycia silnika, spadku jego mocy, a nawet awarii. Dlatego regularne płukanie silnika jest ważne, zwłaszcza w starszych samochodach, które mają za sobą setki tysięcy przejechanych kilometrów.
Bądźmy szczerzy – przebieg używanych samochodów w Polsce to fantastyka. Tak naprawdę większość aut to co „ma na blacie” należy pomnożyć razy dwa.
W przypadku salonowych aut eksperci zalecają robienie płukanki po około 45 000 km.
Kiedy warto zastosować płukankę silnika?
Najlepszym momentem do przeprowadzenia tego procesu jest tuż przed planowaną wymianą oleju. Dzięki temu, po usunięciu starych osadów i zanieczyszczeń, świeży olej będzie mógł działać w oczyszczonym środowisku. Zapewni przy tym lepszą ochronę i smarowanie silnika.
Jakie preparaty są potrzebne do płukanki silnika?
Rynek motoryzacyjny oferuje szereg specjalistycznych środków do płukania silnika. Zawierają one składniki chemiczne zaprojektowane tak, aby rozpuścić osady i zanieczyszczenia, jednocześnie nie uszkadzając wewnętrznych komponentów silnika.
Wybierając płukankę do silnika, warto zwrócić uwagę na jej skład i przeznaczenie. Niektóre płukanki silnikowe są dedykowane dla silników benzynowych, inne dla wysokoprężnych. Ważne jest też, aby śledzić nowości na rynku! Zawsze wybieraj produkty od renomowanych producentów, które gwarantują skuteczność i bezpieczeństwo dla naszego silnika.
Po co stosować płukankę do silnika? Benzyna vs diesel
Podstawowe zasady płukania silnika są zbliżone dla różnych typów jednostek napędowych. Istnieją jednak pewne różnice między płukankami dla silników benzynowych i płukankami do silników diesla. Każdy właściciel samochodu powinien je znać.
Różnice płukankach do silnika
Płukanka do silnika benzynowego jest często formułowana, aby radzić sobie ze specyficznymi zanieczyszczeniami. Jakimi? Otóż takimi jak sadza i osady powstałe podczas procesu spalania benzyny.
Z kolei płukanki do silników diesla są stworzone tak, aby skutecznie usuwać zanieczyszczenia związane z charakterystyką spalania oleju napędowego. Chodzi o osady węglowe i inne produkty spalania charakterystyczne dla tych silników.
Kiedy jednak nie powinno się stosować płukania silnika? Jeżeli silnik jest bardzo zużyty, posiada widoczne wycieki oleju lub inne problemy mechaniczne, płukanie może jedynie nasilić istniejące problemy.
W takich przypadkach lepiej najpierw skonsultować się z doświadczonym mechanikiem. Ponadto, jeśli silnik nie był regularnie serwisowany przez długi czas, nagromadzone zanieczyszczenia mogą być duże. Ich gwałtowne usunięcie płukanką może prowadzić do zatorów i innych problemów.
Jak wygląda płukanie silnika i ile trwa?
Samo płukanie silnika to dość krótki proces. Najpierw dolewa się specjalny preparat do starego oleju silnikowego. Po dodaniu środka płuczącego, silnik powinien pracować na biegu jałowym przez określony czas. Zazwyczaj od 10 do 20 minut. Wszystko zależy od konkretnej płukanki i zaleceń producenta.
Podczas tego czasu, płukanka rozpoczyna swoje działanie, rozpuszczając zanieczyszczenia i osady. Po upływie zalecanego czasu, stary olej wraz z płukanką i rozpuszczonymi zanieczyszczeniami jest wypuszczany z silnika.
Następnie należy wymienić filtr oleju i napełnić silnik świeżym olejem. Cały proces, wliczając w to czas potrzebny na wymianę oleju, może trwać od 30 minut do godziny.
Pamiętajmy, że regularne płukanie silnika to inwestycja w dłuższą żywotność i lepszą wydajność naszej jednostki napędowej.
Płukanie silnika – mity i fakty
O płukaniu silnika podobnie jak w wielu innych zabiegach, krążą pewne mity i półprawdy, które mogą wprowadzać kierowców w błąd. Tak jest i w tym przypadku. Bierzemy pod lupę najczęstsze mity dotyczące tej płukanek!
Mit 1: Płukanie silnika jest niepotrzebne, jeśli regularnie wymieniasz olej
Fakt, regularna wymiana oleju jest kluczowym elementem dbałości o silnik. Jednakże nawet najlepszy olej nie jest w stanie całkowicie zapobiec powstawaniu osadów. Płukanie silnika pozwala na skuteczne usunięcie tych zanieczyszczeń i zapewnia, że nowo wlewany olej będzie działał w optymalnych warunkach.
Mit 2: Płukanie silnika może uszkodzić moją jednostkę napędową
Oczywiście, jak przy każdej procedurze, kluczem jest stosowanie się do zaleceń producenta i użycie odpowiedniej płukanki.
Płukanki dostępne na rynku są stworzone tak, aby być delikatne dla wewnętrznych komponentów silnika, jednocześnie skutecznie rozpuszczając zanieczyszczenia. Jednakże, jak wcześniej wspomniano, w przypadku bardzo zużytych jednostek napędowych, warto skonsultować się z mechanikiem przed przeprowadzeniem płukania.
Mit 3: Wszystkie płukanki są takie same
To błędne przekonanie może prowadzić do wyboru niewłaściwego produktu. Jak wcześniej podkreślaliśmy, istnieją różnice między płukankami dla silników benzynowych a dieslowych. Ponadto, różne marki i formuły mogą mieć różne składniki czynne. Wybierając płukankę, warto zwrócić uwagę na jej skład, przeznaczenie i opinie innych użytkowników.
Mit 4: Płukanie silnika to rozwiązanie na każdy problem związany z jednostką napędową
Płukanie to skuteczne narzędzie do usuwania osadów i zanieczyszczeń, ale nie jest panaceum na wszystkie dolegliwości silnika. W przypadku poważniejszych problemów, takich jak uszkodzenie uszczelek czy wyciek oleju, konieczna może być interwencja mechanika.
Po co stosować płukankę do silnika? Na koniec
Podsumowując, płukanie silnika to ważny element dbałości o pojazd. Jak przy każdej procedurze, kluczem jest właściwe podejście i świadome korzystanie z tej praktyki.
Zawsze warto opierać swoje działania na wiedzy, a nie na powszechnych mitach. Jeśli masz wątpliwości co do płukania swojego silnika, skonsultuj się z zaufanym specjalistą. Najlepiej takim, który na serwisowaniu silników zjadł zęby. Internetowi eksperci bywają dobrym źródłem informacji, ale w kwestii płukanek niekiedy mijają się z prawdą.
Przeczytaj też: Regeneracja reflektorów. Jak ją wykonać samodzielnie? Poradnik DIY.
- LIQUI MOLY Engine Flush 300ml 2640 - płukanka silnika
LIQUI MOLY Engine Flush 300ml 2640 - płukanka silnika
38,90 złZobacz produkt - LIQUI MOLY Pro-Line Engine Flush 500ml - płukanka silnika
LIQUI MOLY Pro-Line Engine Flush 500ml - płukanka silnika
42,90 złZobacz produkt - MOTUL Engine Clean Auto 300ml - płukanka silnika
MOTUL Engine Clean Auto 300ml - płukanka silnika
29,90 złZobacz produkt - MILLERS OILS Engine Flush 250ml - płukanka silnika
MILLERS OILS Engine Flush 250ml - płukanka silnika
25,90 złZobacz produkt - AMSOIL Engine and Transmission Flush FLSH - płukanka silnika
AMSOIL Engine and Transmission Flush FLSH - płukanka silnika
65,90 złZobacz produkt - CASTROL Edge Professional Longlife LL III 5W30 1L - syntetyczny olej silnikowy
CASTROL Edge Professional Longlife LL III 5W30 1L - syntetyczny olej silnikowy
46,90 złZobacz produkt - CASTROL Edge Professional Longlife LL III 5W30 III 5w30 4L - syntetyczny olej silnikowy
CASTROL Edge Professional Longlife LL III 5W30 III 5w30 4L - syntetyczny olej silnikowy
176,90 złZobacz produkt - MAZDA Original Oil Supra DPF 5W30 1L - oryginalny olej silnikowy OEM
MAZDA Original Oil Supra DPF 5W30 1L - oryginalny olej silnikowy OEM
39,90 złZobacz produkt - MAZDA Original Oil Supra DPF 5W30 5L - oryginalny olej silnikowy OEM
MAZDA Original Oil Supra DPF 5W30 5L - oryginalny olej silnikowy OEM
179,90 złZobacz produkt - CASTROL Edge Titanium 5w40 C3 1L - syntetyczny olej silnikowy
CASTROL Edge Titanium 5w40 C3 1L - syntetyczny olej silnikowy
44,99 złZobacz produkt - CASTROL Edge Titanium 5w40 C3 4L - syntetyczny olej silnikowy
CASTROL Edge Titanium 5w40 C3 4L - syntetyczny olej silnikowy
146,90 złZobacz produkt - CASTROL Edge Titanium Turbo Diesel 5w40 1L - syntetyczny olej silnikowy
CASTROL Edge Titanium Turbo Diesel 5w40 1L - syntetyczny olej silnikowy
39,90 złZobacz produkt - CASTROL Edge Titanium Turbo Diesel 5w40 4L - syntetyczny olej silnikowy
CASTROL Edge Titanium Turbo Diesel 5w40 4L - syntetyczny olej silnikowy
144,90 złZobacz produkt - CASTROL Edge Titanium Turbo Diesel 5w40 5L - syntetyczny olej silnikowy
CASTROL Edge Titanium Turbo Diesel 5w40 5L - syntetyczny olej silnikowy
178,90 złZobacz produkt
Related Posts
Stay up-to-date with the latest information.