Jedni przychodzą, pytają i wybierają najtańszy. Inni godzinami studiują internetowe fora i dopiero wówczas dokonują wyboru. Oleje silnikowe do samochodów to temat rzeka. Obrosło wokół nich wiele mitów i półprawd. Postanowiliśmy zebrać w kupę kilka faktów i stworzyliśmy olejowe kompendium wiedzy dla fanów motoryzacji.
Oleje silnikowe do samochodów. Bezgłośni bohaterowie…
Kiedy zapytasz typowego kierowcę o to, co najważniejsze w jego aucie, odpowie pewnie: „Silnik!” czy „Moje 19-calowe felgi”.
Rzadko kto wspomni o rzeczy tak podstawowej, jak olej silnikowy. Tymczasem jest to życiodajna esencja każdego pojazdu. W dodatku pracuje nie tylko w silniku, ale to omówimy kiedy indziej.
Olej silnikowy jest jak keczup do frytek. Bez niego wszystko się zaciera. Dosłownie i w przenośni 😉
Ale co to jest ten olej silnikowy?
Dla niewtajemniczonych definicja: olej silnikowy to nie tylko tajemnicza ciemna i gęsta ciecz, która „po prostu” jest.
To płyn, którego głównym zadaniem jest smarowanie, chłodzenie i oczyszczanie wnętrza silnika, dzięki czemu ten cały metalowy potwór nie zamienia się w kupę gorącego, skrzypiącego złomu. I to w mgnieniu oka.
Wyobraź sobie rodzinne spotkanie bez babcinego kompotu i ciasta. Pewnie byłby nudne i suchawe. Właśnie tak działałby silnik bez oleju. A właściwie to nie działałaby w ogóle przez dłużej niż kilka kilometrów.
Szybki skok w przeszłość
Olej silnikowy to wynalazek, który ujrzał światło dzienne w XIX wieku. Został wynaleziony przez geniuszy, którzy w tamtych czasach prawdopodobnie byli porównywani do czarowników.
Otóż postanowili oni, że nasze metalowe konie potrzebują czegoś więcej niż tylko pary i węgla. Ich początkowe eksperymenty z olejem wywoływały wiele kontrowersji i z pewnością kilka pożarów, ale ostatecznie doprowadziły do stworzenia substancji, która umożliwia dzisiejsze podróże na niewyobrażalne odległości. I często przy niewyobrażalnych osiągach!
A tan bardziej na serio, idee smarowania ruchomych mechanizmów są tak stare jak samo koło. Właściwa historia oleju samochodowego rozpoczyna się z narodzinami przemysłu motoryzacyjnego, czyli we wspominanym XIX wieku.
Wówczas świat po raz pierwszy usłyszał brzęczenie silników spalinowych. Potrzeba skutecznego smarowania ich elementów stała się priorytetem. W tym okresie narodziła się misja stworzenia oleju, który nie tylko byłby lepki, ale także odporny na ekstremalne temperatury.
Olejowi prekursorzy i Valvoline
Kiedy mówimy o prekursorach w dziedzinie olejów samochodowych, nie sposób nie wspomnieć o doktorze Johnie Ellisie. W 1866 roku ten wizjoner założył Valvoline, wierząc w konieczność stworzenia oleju specjalnie dostosowanego do wymagań nowoczesnych silników.
Jego zaawansowane badania zaowocowały jednym z pierwszych specjalistycznych olejów silnikowych na świecie. Lecz Ellis nie był sam. Wielu innych innowatorów na całym globie rywalizowało, aby dostosować się do rosnącego popytu na oleje w szybko rozwijającym się sektorze motoryzacyjnym.
Oleje silnikowe do samochodów
Produkcja oleju silnikowego to proces tak skomplikowany, że gdybyśmy zaczęli wchodzić w szczegóły, pewnie połowa z Was by zamknęła stronę.
Tak więc w skrócie: pochodzi on z ropy naftowej, przechodzi przez proces rafinacji, po którym jest mieszany z różnymi dodatkami, tak aby osiągnąć optymalne właściwości.
Jak utylizować olej silnikowy?
Czy wiecie, co robi Wasz mechanik z olejem, gdy nasz zużyje go do granic możliwości?
Odpowiedź „wylewa go do rowu” wcale nie jest śmieszna! Utylizacja oleju to proces tak istotny, jak jego produkcja. Ze względów ekologicznych i zdrowotnych nie można pozwolić, aby olej dostał się do środowiska. Dlatego olej jest zbierany, oczyszczany i często ponownie rafinowany, aby mógł wrócić do obiegu jako nowy, świeży olej.
Olej silnikowy to coś więcej niż tylko „śliski płyn”. To esencja, która pozwala naszym samochodom działać płynnie, a nam – cieszyć się jazdą.
To tyle, aby się rozkręcić. Czas na konkrety.
Oleje silnikowe do samochodów – rodzaje
To oczywiste, że nie wszystkie oleje silnikowe są takie same. Niektóre są jak kawa parzona z wyselekcjonowanych ziaren arabiki, inne zaś przypominają kawę rozpuszczalną w PRL-owskiej szklance. Niby to i to działa, ale… czy na pewno?
Różne rodzaje olejów służą różnym potrzebom, różnym samochodom i różnym warunkom klimatycznym. Inny olej do tego samego modelu zastosują Kanadyjczycy, a inni Hiszpanie.
Wybór odpowiedniego oleju do Twojego pojazdu jest tak samo ważny jak wybór odpowiedniej diety przed rozpoczęciem cyklu treningowego na siłowni. Oto kilka najpopularniejszych rodzajów olejów, które warto znać:
Oleje mineralne
To podstawowy, najstarszy typ oleju silnikowego. Wydobywany z ropy naftowej, przechodzi przez proces rafinacji, ale nie zawiera syntetycznych dodatków. Jest tani, ale nie zawsze oferuje najlepszą ochronę dla nowoczesnych silników. Idealny dla starszych aut, które nie wymagają specjalnych dodatków.
Oleje półsyntetyczne
Myśl o nich jako o hybrydzie – połączeniu olejów mineralnych z syntetycznymi. Zapewniają lepszą ochronę w ekstremalnych temperaturach niż czyste oleje mineralne i są mniej kosztowne niż pełne syntetyki. Dobre dla aut średniego wieku, które potrzebują trochę lepszej ochrony.
Oleje syntetyczne
Te oleje są jak elita motoryzacyjnego świata. Produkowane w laboratoriach, zwykle zapewniają najwyższy poziom ochrony, są bardziej odporne na ekstremalne temperatury i zanieczyszczenia. Idealne dla nowoczesnych silników, sportowych aut czy samochodów pracujących w trudnych warunkach
Oleje o wysokiej lepkości
Te oleje zostały zaprojektowane specjalnie dla samochodów z większym przebiegiem, które mogą mieć luzy w silniku. Pomagają uszczelnić te luzy i zapobiec wyciekom.
Oleje o niskiej lepkości
Zaprojektowane do pracy w bardzo niskich temperaturach, pomagają silnikowi szybko osiągnąć optymalną pracę podczas zimnych poranków.
Oleje specjalistyczne
Obejmują oleje zaprojektowane dla konkretnych typów pojazdów – na przykład samochodów wyścigowych, ciężarówek lub motocykli.
Wybierając olej silnikowy, nie możesz iść na skróty. Musisz znać potrzeby Twojego auta warunki, w jakich pracuje, a także zalecenia producenta. Olej jest tym, co pozwala silnikowi Twojego działać płynnie i trwać dłużej.
Jak białkowy koktajl po treningu, olej jest tym, co sprawia, że silnik Twojego auta będzie się czuł doceniony. Uwierz, że to więcej niż kawałek metalu. Każda jednostka to inżynieryjne dzieło sztuki.
To, co dla jednego samochodu jest jak kroplówka witaminowa, dla innego może być trucizną. Dlatego niezwykle ważne jest, aby znać różnice i dokonywać świadomych wyborów. Tak samo jak nie wszystkie przyprawy nadają się do każdego dania, nie każdy olej pasuje do każdego silnika. Ale kiedy znajdziesz ten idealny, twój samochód podziękuje ci płynną, niezawodną pracą.
A teraz rozprawiamy się z najpopularniejszymi mitami o olejach silnikowych, które krążą po internecie, są powielane u słabych mechaników lub na spotach i zlotach…
Oleje silnikowe do samochodów & 8 mitów
A teraz stawimy czoła różnym mitom, które przez lata przyjęły się w świecie motoryzacyjnym. Niektóre z tych mitów mają swoje korzenie w przeszłości, inne zaś są wynikiem błędnych informacji lub po prostu braku zrozumienia. Zatem, zanim przelejesz kolejną butelkę oleju do swojego samochodu, warto rozwiać kilka z tych mitów.
Mit 1: „Im ciemniejszy olej, tym gorszy.”
Kolor oleju nie zawsze jest wskaźnikiem jego jakości lub stopnia zużycia. O ile ciemnienie oleju może świadczyć o tym, że zbiera on zanieczyszczenia, o tyle nowoczesne dodatki mogą wpływać na jego ostateczny kolor.
Mit 2: „Możesz mieszać różne marki i rodzaje olejów bez problemu.”
Chociaż teoretycznie oleje o podobnych specyfikacjach powinny być kompatybilne, różne marki mogą używać różnych dodatków, które nie zawsze dobrze się ze sobą mieszają. Zmiana rodzaju oleju lub marki powinna być przemyślana i poprzedzona wymianą całkowitą.
Mit 3: „Jeśli używasz oleju syntetycznego, nie możesz wrócić do mineralnego.”
Nie ma żadnej podstawowej przeszkody, by wrócić do oleju mineralnego po użyciu syntetyka. Ważne jest jedynie, aby olej spełniał wymagania danego silnika.
Mit 4: „Olej syntetyczny powoduje wycieki.”
Kiedyś, gdy syntetyki były nowością, mogły być niekompatybilne z pewnymi uszczelkami, co prowadziło do wycieków. Dzisiejsze formuły są znacznie bardziej zaawansowane i nie powodują takich problemów.
Mit 5: „Musisz zmieniać olej co 5000 km.”
Częstotliwość wymiany oleju zależy od wielu czynników: rodzaju oleju, stylu jazdy, warunków eksploatacji i zaleceń producenta samochodu. Nowoczesne oleje, zwłaszcza syntetyczne, mogą trwać znacznie dłużej niż 5000 km między wymianami. Oczywiście, nie warto przesadzać. Interwał na poziomie 20 000 km to trochę dużo.
Mit 6: „Dodatki do oleju rozwiązują wszystkie problemy.”
Choć na rynku jest wiele dodatków poprawiających właściwości olejów, nie są one panaceum na wszystkie bolączki. Niektóre mogą nawet przynieść więcej szkody niż pożytku. Zawsze warto skonsultować się z ekspertem przed dodaniem czegokolwiek do oleju w silniku.
Mit 7: „Gruby olej lepiej chroni silnik.”
Grubszy olej nie zawsze oznacza lepszą ochronę. W rzeczywistości, jeśli silnik został zaprojektowany do pracy z olejem o niskiej lepkości, używanie gęstszego oleju może prowadzić do nadmiernego zużycia.
Mit 8: „Jeśli olej jest czarny, trzeba go natychmiast wymienić.”
O ile czarny olej może wskazywać na obecność zanieczyszczeń, o tyle jest to też oznaka, że olej robi swoją robotę – zbiera i utrzymuje te zanieczyszczenia z dala od silnika. Regularne sprawdzanie poziomu i jakości oleju jest kluczem.
Mity te, podobnie jak wiele innych, powstają z nieporozumień, półprawd lub po prostu nieaktualnych informacji. Ważne jest, aby podchodzić do nich krytycznie i opierać swoje decyzje na solidnej wiedzy, a nie plotkach czy powszechnych przekonaniach.
W końcu olej silnikowy jest metaforyczną życiową krwią Twojego samochodu, a zasługuje on na to, byś traktował go z należytą starannością. Zwłaszcza, kiedy przez downsizing i elektryfikację motoryzacji o auta z fajnymi silnikami coraz ciężej…
Przeczytaj też: Po co stosować płukankę do silnika? Garść faktów.
- CASTROL Edge Professional Longlife LL III 5W30 1L - syntetyczny olej silnikowy
CASTROL Edge Professional Longlife LL III 5W30 1L - syntetyczny olej silnikowy
46,90 złZobacz produkt - CASTROL Edge Professional Longlife LL III 5W30 III 5w30 4L - syntetyczny olej silnikowy
CASTROL Edge Professional Longlife LL III 5W30 III 5w30 4L - syntetyczny olej silnikowy
176,90 złZobacz produkt - MAZDA Original Oil Supra DPF 5W30 1L - oryginalny olej silnikowy OEM
MAZDA Original Oil Supra DPF 5W30 1L - oryginalny olej silnikowy OEM
39,90 złZobacz produkt - MAZDA Original Oil Supra DPF 5W30 5L - oryginalny olej silnikowy OEM
MAZDA Original Oil Supra DPF 5W30 5L - oryginalny olej silnikowy OEM
179,90 złZobacz produkt - CASTROL Edge Titanium 5w40 C3 1L - syntetyczny olej silnikowy
CASTROL Edge Titanium 5w40 C3 1L - syntetyczny olej silnikowy
44,99 złZobacz produkt - CASTROL Edge Titanium 5w40 C3 4L - syntetyczny olej silnikowy
CASTROL Edge Titanium 5w40 C3 4L - syntetyczny olej silnikowy
146,90 złZobacz produkt - CASTROL Edge Titanium Turbo Diesel 5w40 1L - syntetyczny olej silnikowy
CASTROL Edge Titanium Turbo Diesel 5w40 1L - syntetyczny olej silnikowy
39,90 złZobacz produkt - CASTROL Edge Titanium Turbo Diesel 5w40 4L - syntetyczny olej silnikowy
CASTROL Edge Titanium Turbo Diesel 5w40 4L - syntetyczny olej silnikowy
144,90 złZobacz produkt - CASTROL Edge Titanium Turbo Diesel 5w40 5L - syntetyczny olej silnikowy
CASTROL Edge Titanium Turbo Diesel 5w40 5L - syntetyczny olej silnikowy
178,90 złZobacz produkt - LIQUI MOLY Cera Tec 300ml 7181 - dodatek do oleju redukujący tarcie i zużycie
LIQUI MOLY Cera Tec 300ml 7181 - dodatek do oleju redukujący tarcie i zużycie
77,90 złZobacz produkt - LIQUI MOLY Hydro-Stossel Additiv 300ml 8345 - dodatek do oleju wyciszacz popychaczy
LIQUI MOLY Hydro-Stossel Additiv 300ml 8345 - dodatek do oleju wyciszacz popychaczy
41,90 złZobacz produkt - LIQUI MOLY Oil Additiv MoS2 300ml 8342 - Dodatek do oleju silnikowego z dwusiarczkiem molibdenu
LIQUI MOLY Oil Additiv MoS2 300ml 8342 - Dodatek do oleju silnikowego z dwusiarczkiem molibdenu
43,90 złZobacz produkt - LIQUI MOLY Verlust Stop 300ml - stop wyciekom oleju silnikowego
LIQUI MOLY Verlust Stop 300ml - stop wyciekom oleju silnikowego
47,90 złZobacz produkt - LIQUI MOLY Visco Stabil 300ml 2672 - stabilizator lepkości
LIQUI MOLY Visco Stabil 300ml 2672 - stabilizator lepkości
45,90 złZobacz produkt
Related Posts
Stay up-to-date with the latest information.